Nu kan du söka till höstens kurser på Öland
Ansök nu

Nu är ansökan för läsåret 2024-2025 öppen. Du kan söka alla våra kurser från och med nu och fram till den 15 april. Några kurser (Konstskolan I, Konstskolan II, Konstskolan distans och Designskolan) har längre ansökningsperiod, läs mer på deras kurssidor.

Läs in grundskole- eller gymnasiekompetens på allmän kurs

Om du behöver behörighet till högre utbildning och vill gå i en skola där du får stort utrymme att vara precis som du är – välj allmän kurs. Vi har hög lärartäthet och arbetar med en inkluderande pedagogik som ger goda möjligheter till individuell anpassning. Du kan läsa mellan ett och tre år, beroende på vad du behöver. Pendla hit med bussen som stannar precis utanför skolan, eller bo på vårt internat.

Nytt för i år är att du kan välja mellan inriktning mot konst eller film på gymnasienivå och få möjlighet att arbeta kreativt samtidigt som du läser in de vanliga gymnasieämnena. Du kan också läsa allmän kurs på distans, då med inriktning mot hälsa.

Plugga design, dokumentärfilm, konst, skrivande eller scenkonst

I fantastiska lokaler nära naturen på södra Öland kan du utforska nya och gamla sidor av dig själv under ett intensivt år. Under handledning av yrkesverksamma konstnärer, filmare, dramatiker och designer kan du smaka på tillvaron som kulturskapare och (med största sannolikhet) hitta vänner för livet. Många av våra deltagare går vidare till högre utbildning inom kultur efter avslutad kurs.

De här kurserna kallas för profilkurser, och du hittar dem allihop här: Profilkurser på Ölands folkhögskola.

Flera av våra profilkurser ges också på distans, då ofta som ett fortsättningsår för den som vill utveckla ett eget projekt. Tillsammans med våra partners Riksglasskolan och Capellagården erbjuder vi också kurser i konstglas och byggnadsvård.

Natur och kultur för seniorer

Du som är (eller vill bli) passionerad pensionär är varmt välkommen att söka till någon av våra seniorkurser. Numera finns två inriktningar: Bildning, kultur och skapande (en eller två dagar i veckan) och Skogsträdgård, natur och hållbarhet (två dagar i veckan). Söktrycket brukar vara högt, så vänta inte med din ansökan!

Ditt välbefinnande är viktigt för oss

Våra lärare lägger mycket krut på att skapa gedigna utbildningar som tar dig dit du vill och som kanske också blir ett minne för livet. De jobbar tillsammans med ett lika stort team som har fokus på att laga god, hälsosam och klimatsmart mat, hjälpa dig i vardagen och se till att skolan både är mysig och trygg.

Här finns studie- och yrkesvägledare, specialpedagog, kurator och deltagarstödjare till hjälp. De arbetar tillsammans med skolans ledning i ett deltagarhälsoteam som både arbetar förebyggande och fångar upp deltagare som har det svårt.

Alla deltagare erbjuds att vara med i en grupp som under handledning av skolans kurator tränar upp viktiga färdigheter för livet, som att reglera sina känslor och ta hand om sina relationer. Konceptet kallas ”Skills” och är obligatoriskt för deltagare på allmän kurs.

Vill du veta mer innan du ansöker?

Följ länkarna för att ta del av den kompletta guiden till Ölands folkhögskola:

Om ansökan och antagning till Ölands folkhögskola

Kan jag plugga vidare efter att ha gått allmän kurs?

Vad kostar det att gå på folkhögskola?

Vad finns egentligen i Skogsby där skolan ligger?

Du kan också läsa mer om skolan här: Om Ölands folkhögskola.

Kom på besök

Du är varmt välkommen att besöka skolan innan du bestämmer dig för att tacka ja till din plats. Kontakta oss så hjälper vi dig!