Om Skolan

PLUGGA PÅ ÖLAND

Ett stenkast från Stora Alvaret hittar du Ölands folkhögskola. En ovanligt öppen och vänlig plats där människor från alla bakgrunder och från olika delar av världen möts. Här drar du nytta av väl beprövad pedagogik, hög kreativ kompetens och välutrustade lokaler.

Till Ölands folkhögskola kommer du enkelt med bil eller lokaltrafik. Skolan ligger cirka sex kilometer sydost om Färjestaden och ungefär en halvtimme från Kalmar med buss. Skolan har ett internat med plats för ett 100-tal boende. Huvudman är Landstinget i Kalmar län.

Folkhögskola fungerar annorlunda än gymnasieskolan och Komvux. Det är en form av vuxenutbildning och alla som går här är minst 18 år. Du får inga betyg från folkhögskolan. Om du går Allmän kurs får du däremot ett studieomdöme, som ger dig rätt att söka till universitet och högskola i folkhögskolornas egen kvotgrupp.

Ölands folkhögskola är en av fyra folkhögskolor i länet som har Region Kalmar län som huvudman. De andra folkhögskolorna som drivs i Region Kalmar läns regi är Gamleby, Högalid och Vimmerby.

FÅ HÖGSKOLEBEHÖRIGHET PÅ DITT EGET SÄTT

Allmän kurs ger grundläggande behörighet till högskola och universitet. Du kan också läsa in olika särskilda behörigheter. Tre dagar i veckan studerar du gymnasieämnen. Två dagar i veckan ägnar du dig åt en av våra inriktningar – Bild, Film, Hälsa eller Praktisk inriktning. Läs mer om allmän kurs och våra inriktningar här.

UTVECKLAS INOM DITT INTRESSEOMRÅDE

På våra Profilkurser ägnar du hela skoltiden åt det ämne du valt. Vi har kurser inom design, dokumentärfilm, konst, scenkonst, litteratur, och en kurs om skogen. Utforska våra profilkurser här.

SOMMARKURSER OCH UPPDRAGSUTBILDNINGAR

Under sommaren har vi ett stort utbud av sommarkurser som ofta är en vecka långa. Vi har även andra korta kurser i form av uppdragsutbildningar åt olika beställare bland annat en Etableringskurs för nyanlända. Vi genomför även studiemotiverande folkhögskolekurser åt arbetsförmedlingen.

FRITIDEN PÅ ÖLANDS FOLKHÖGSKOLA

På fritiden kan du delta i olika aktiviteter som styrketräning, krokiteckning, målning, kulturcaféer, filmklubb och studiecirklar av olika slag. Många av fritidsaktiviteterna organiseras av eleverna på skolan. Alla som går på skolan har också tillgång till skolans verkstäder.

Folkhögskolor har funnits i Sverige sedan 1868 och är tillsammans med studieförbunden och folkbiblioteken en viktig del av det fria och frivilliga folkbildningsarbetet.