Hållbar utveckling

HÅLLBAR UTVECKLING?

Hållbar utveckling som begrepp kan vara smått problematiskt. Kan utvecklingen verkligen vara hållbar, är det inte det vi har lärt oss att det är just utvecklingen som lett till den ohållbara situation vi befinner oss i idag? Utan förändring, eller omställning, kan vi inte prata om hållbarhet. Med förändringen följer förhoppningen om en hållbar framtid. Vi behöver förändra vårt sätt att konsumera. En fortsatt konsumtion av saker, kläder, mat, tekniska prylar etc som äter upp vårt jordklot, det är det verkliga hotet för en hållbar framtid. Det vet vi. Men vi verkar inte riktigt veta vad vi ska göra istället.

Vi ställer om tillsammans

Omställningsarbetet för att bli mer hållbara är en process som är ständigt pågående. På skolan försöker vi genomföra förändringar hela tiden. Vi vet inte alltid vad som kommer att förändras eller hur, men vi vet att du kommer att få vara med om våra försök att arbeta för en bättre framtid. Förändringar kan vara både spännande och jobbiga, särskilt jobbiga är förändringar som du inte är så sugen på. Så kan det bli. Och det är helt okej att det är jobbigt. Vi gör det tillsammans!

Alla skolans kurser ska främja lärande för hållbar utveckling och utveckla sitt arbete inom området hela tiden.

Vi vill att det ska vara möjligt för dig som deltagare att leva inom de planetära gränserna när du går på skolan, dvs att vi tillsammans försöker ta hand om platsen, saker vi använder och material så att vi inte konsumerar mer än vi måste. Vi har också som mål att du ska ha sån kunskap att du är medveten om hur dina val kan påverka din omgivning, alltså dina medmänniskor, miljön och klimatet.

Förändring tar tid och är inte alltid lätt. Men vi anser att vi måste börja, här och nu.