Bo på folkhögskolan
Se alla bilder

På Ölands folkhögskola bor du nära Alvaret

Internatet på Ölands folkhögskola har 97 rum, 75 enkelrum varav 39 med egen dusch/wc och 22 dubbelrum. Våra rum är belägna dels i mindre byggnader i skolans trädgård, dels i Norra flygeln som är en tvåvåningsbyggnad som ligger i anslutning till skolans huvudbyggnad. Vi har även 20 enkelrum i två parhus i ett villaområde ca 500 meter från skolan.

Skolan ligger i utkanten av ett litet samhälle som heter Skogsby på södra Öland. Söder om skolan breder det öländska landskapet ut sig med böljande jordbrukslandskap och det unika stäpplandskap som kallas alvarmark. Nordost om oss börjar Mittlandsskogen, norra Europas största lövskogsområde nedanför fjällkedjan. Havet är aldrig långt borta. Till vår ö har kreativa själar kommit i över hundra år och ön sjuder av kulturliv.

Alla rum är inredda med säng, skrivbord, skrivbordsstol, bokhylla och garderober. Du tar själv med kudde, täcke och lakan. Gardiner och en matta kan också vara bra att ha. På varje elevhem finns gemensamt dagrum med tv och kök för enklare matlagning. Toalett och dusch finns antingen på rummet eller i korridor. Skolan värnar om miljön, vilket innebär sopsortering på varje internat som deltagarna själva tar ansvar för.

Lagad mat ingår fem dagar i veckan

Du betalar en internatavgift för ditt boende och i denna ingår frukost, lunch, eftermiddagskaffe och kvällsmat alla skoldagar. Vi är stolta över vårt kök och kan erbjuda specialkost och vegetarisk eller vegansk mat för dig som önskar. På folkhögskolan finns också ett café, gym, tvättstuga, bastu och sköna utrymmen där du kan umgås, spela biljard eller bara slappa lite.

Alkohol är inte tillåtet

Vi vill att hela skolan ska vara så trygg som möjligt för så många som möjligt. Även den som har varit med om svåra saker, haft problem med missbruk eller upplevt psykisk ohälsa ska känna sig välkommen och inkluderad, och då behöver internatet vara tryggt och lugnt.

Därför får du inte dricka alkohol någonstans på skolans område. Naturligtvis får du inte heller använda droger. Det är också viktigt att det är lugnt och tyst på internatet efter 22.00, så att alla kan sova i lugn och ro. Om du bryter mot någon av dessa regler riskerar du omedelbart din plats på boendet. Läs gärna mer här: Rättigheter och regler.

Vi förstår samtidigt att många deltagare vill ha fest med sina nya vänner. Såna tillställningar ordnas bäst utanför skolans område, till exempel i en lokal som går att hyra en kort promenad från skolan. Kontakta våra deltagarstödjare om du vill ha tips och kontaktuppgifter!

Nyfiken på internatboende?

Hör av dig så berättar vi mer om hur det är att bo på internat på folkhögskola!

I början av höstterminen, då efterfrågan på vårt internat är som störst är det troligt att du får dela ett dubbelrum med en annan kursdeltagare på skolan. Senare på hösten kan det finnas möjlighet att flytta till ett enkelrum om man vill. Men många av våra deltagare väljer att dela rum hela läsåret eftersom de trivs med det.

Du hittar priser på rummen och andra kostnader här.

Jag som är ansvarig för och har hand om internatet heter Monica Jacobsson.

Tel: 0485 – 56 44 02

monica.jacobsson@olandsfolkhogskola.se