Vad finns i Skogsby?

Ölands folkhögskola ligger i Skogsby, cirka fem kilometer från Färjestaden. Vad finns där då, förutom en folkhögskola? Vart ska du ta vägen om du får akut godisbehov  eller upptäcker att du saknar flingor till frukosten imorgon?

Köpa mat i Skogsby

I Skogsby finns ÖoB som har öppet alla dagar mellan kl. 9 och kl. 19. Här kan du köpa godis, snacks och allehanda grejer. Granne med ÖoB ligger Skogsby pizzeria, som öppnar vid lunchtid och stänger 19:45.

Vill du köpa färska grönsaker och frukt, mejerivaror, bröd eller ingredienser att laga mat själv så behöver du ta dig till en mataffär. ICA Almérs, som ligger ca 3,5 km från skolan, har öppet 7-20 alla dagar. I Färjestaden, som ligger va 4,5 km bort hittar du COOP som har öppet 6-22 och ICA Kvantum, Köpstaden som har öppet 7-22 alla dagar.

När du behöver handla annat

I Köpstaden hittar du också apotek, några klädaffärer, blomsteraffär, bibliotek, skoaffär och sportbutik. I  Färjestaden finns frisörer, pizzerior, bageri och caféer, folktandvården, hälsocentral, gym och en hel del annat.

Gå på fest i Skogsby?

Det är inte tillåtet att dricka alkohol på skolans område. Om du vill gå på fest med alkoholhaltiga drycker, kan du skramla ihop några kompisar och hyra kyrkans finfina lokal en kort promenad från skolan. Huruvida syndernas förlåtelse ingår i hyran eller inte, får du kolla med kyrkan.

Är det allt?

Ja, på ett ungefär! Är du van att det mesta finns runt knuten, alla tider på dygnet, då kommer du uppleva det som annorlunda när du befinner dig i Skogsby. Men det är det värt för det är bara på Öland som du är på Öland.