Vad kostar det att gå på folkhögskola?
Ansök nu

Folkhögskolornas kurser är alltid gratis. Ölands folkhögskola finansieras huvudsakligen av staten (genom något som kallas Folkbildningsrådet) och av Region Kalmar län, som driver skolan. Däremot betalar du som deltagare för kursmaterial, eventuellt internatboende, studieresor och mat.

Bra mat ingår alltid i deltagaravgiften

Läsåret 2024/2025 kostar boende på internatet mellan 4 070 och 5 490 kronor per månad, beroende på standard. I priset ingår rejäl, hemlagad mat fem dagar i veckan. Vi äter mycket vegetariskt för klimatets skull, men kött finns också, och du får hjälp med eventuell specialkost.

Om du inte vill bo på skolan betalar du en så kallad externatavgift om 1 400 kronor per månad. Den inkluderar lunch samt för- och eftermiddagskaffe varje skoldag. Vi tycker att det är så viktigt att samlas kring gemensamma måltider, att kostnaden är obligatorisk för alla. I gengäld lägger vi ner massor med kärlek på maten vi lagar.

Kostnad för kursmaterial och resor

Kursmaterialet går på 1 000 – 2 500 kronor per läsår, beroende på kurs. Alla deltagare betalar också en mindre serviceavgift som täcker gemensamma läromedel, förbrukningsmaterial, kopiering, utskrifter och resor med skolans bussar.

I en del kurser ingår obligatoriska studieresor. De brukar kostar mellan 1 500 och 4 000 kronor. Du hittar mer information på respektive kurssida.

Är studier på folkhögskola berättigade till studiemedel från CSN?

Ja, de flesta kurser är det. Hur länge du får bidrag beror på hur många veckor du har kvar på grundskole- eller gymnasienivå. Du kan läsa mer och ta reda på hur många CSN-veckor som du har här, hos CSN.

På sidan Kostnader hittar du alla detaljer och uppdaterade priser. Kontakta oss gärna om du undrar något!