Aktion: Små handlingar gör också skillnad

Enligt Svenska akademiens ordlista betyder aktion ”handling, ingripande” och ”aktivt ingripande ofta i kritisk situation”. En aktion för hållbar utveckling kan se så olika ut. En del är högljudda demonstrationer ute i samhället. Andra är lågintensiva, medvetna val som individer gör och fortsätter kämpa med dag efter dag.  Vi i Aktion för hållbar utveckling genomför en digital aktion här på skolans blogg. Det första inlägget kommer från Leo Hoffman:

Det jag har lärt mig tillsammans med de i aktion under detta år på Ölands folkhögskola handlar mycket om hållbarhet och konservation av existerande resurser. Man kan exempelvis låta det ogräs man rensar ur trädgården torka och sedan använda det som ensilage eller som ny jord när det förmultnat. På så vis kan man hålla jorden näringsrik, istället för att köpa in dyr torv och gödsel

Jag har också blivit bekant med en teknik som kallas nåltovning. Det innefattar en nål med hullingar som man sticker i ull för att fläta samman fibrerna.

En annan sak jag har fått höra är att man inte behöver gå på demonstrationer eller viga sitt liv åt miljöarbete; små handlingar gör skillnad också. Som att bestämma sig för att ta bussen eller cykla när man ska någonstans, eller äta mindre kött.