Tempofestivalens pris till Jasmijn Kooijman
Se alla bilder

Varje år åker Dokumentärfilmskolan till Tempo dokumentärfestival i Stockholm. I år fick Jasmijn Kooijman, tidigare deltagare på Designskolan festivalens New Doc pris för sin film ”Nu bor jag på en camping”, inspelad på Möllstorps camping på Öland. Här är juryns motivering:

”För en mänsklig och uppriktig skildring av en globalt angelägen fråga, sedd genom barnens ögon. I det mikrokosmos som utspelar sig på en familjecamping får regissören oss att engagera oss i några flickor från krigshärjade länder, i deras berättelser och minnen, och i samspelet dem emellan ‚Äì genom en mycket inkännande regi. När vi distanserar oss från det oskyldiga barnets blick är det omöjligt att inte fundera över hur deras framtid kommer att se ut.”