Åkes brev till deltagarna 21 mars

Hej alla deltagare!

Vi lever i en väldigt speciell tid som på många sätt känns overklig. Vi har behövt ställa om undervisningen till distans vilket för en del av både er deltagare och era lärare är en helt ny situation och förutsättning. Vi får hjälpas åt att hitta arbetsformer som fungerar för alla.

SÅ KAN VI ARBETA PÅ SKOLAN

Vår styrelse har lyssnat till våra önskemål om att inte stänga igen skolans lokaler helt och hållet. Ni som behöver använda skolans resurser får möjlighet att göra det. Det kan vara behov av verktyg, material, datorer eller lokalen i sig. Det du ska tänka på om du är i lokalerna är att inte trängas med andra. Håll avstånd och var inte så många i någon lokal att det känns trångt. Lars Apelmo hälsar att du som kommer arbeta i trä eller metallverkstaden inte heller ska arbeta helt själv ifall det skulle hända något.

INTERNATET

Du som är internatdeltagare och väljer att bo kvar på skolan får också mat från skolan som tidigare. Frukost och lunch kommer serveras i matsalen. Kvällsmaten kommer du att få i form av matlåda som du får i samband lunchen. Rutinerna i matsalen kommer att påverkas för att begränsa smittspridningen. Det är viktigt att du själv hjälper till med det genom att vara noga med att tvätta händerna ofta, särskilt före måltiderna och gärna använda handspriten.

Känner du dig sjuk ska du inte vara i verkstäder eller liknande och inte heller gå till matsalen. Be en kompis hämta matlåda som du själv har ringt och beställt. Sen ber du kompisen lämna lådan utanför din dörr. Köket har telefon 0485-56 44 44.

Du som bor på internatet och väljer att lämna skolan under tiden som distansundervisningen pågår kommer få avdrag för både kost, boende och servicekostnad. Du ansvarar själv för att meddela expeditionen att du flyttar från skolan.

EXTERNATDELTAGARE

Du som är externatdeltagare kommer få avdrag för kost och servicekostnad från och med vecka 13 tills det här är över. Om du bor i närheten och vill komma till skolan för att använda skolans utrustning och lokaler så får du det. Vill du då också äta skollunchen så ska du skriva upp dig på en lista i matsalen att du har ätit den dagen.

CAFÉ

Det kommer vara öppet cafè 2 kvällar i vecka 13. Vi lägger ut öppettider o premisser på Folkis på Facebook.. ”om det skulle vara något”.

EKONOMI

Den faktura som du har fått för vecka 11 – 14 ska betalas senast på förfallodagen 20200331. De olika avdrag som ska göras för veckorna 13 – 14 justeras på nästa faktura. Skulle det här läget med distansundervisning hålla i sig hela terminen kommer pengarna för vecka 13 – 14 att återbetalas.

Detta gäller samtliga kurser förutom Seniorerna och Torsdagsgruppen.
Vi ha makuleratSeniorkursen och Torsdagsgruppens fakturor och ny faktura har skickats nu på vecka 11.

Studerande får behålla sitt studiestöd även om skolan stänger. Regeringen har i meddelat att studerande får behålla sitt studiestöd om skolan stänger på grund av det nya coronaviruset. Det gäller även om skolan inte kan erbjuda fjärr- eller distansundervisning. Studerande behöver inte kontakta CSN, utan de fortsätter att betala ut studiestödet som vanligt.

Ta hand om dig

Hälsningar Åke