Konst- och kulturkväll på Ölands folkhögskola

Fredagen den 30/9 är det Konst- och kulturkväll på Ölands skördefest. Då är du välkommen hit! Vi berättar öländska spökhistorier runt elden i Skogsträdgården, lappar, lagar, dansar, visar konst, design, film och pratar demokrati. Om magen börjar kurra så finns det både soppa och hembakt. Här hittar du hela programmet!

Vi har öppet 12.00 – 21.00 men det blir allra härligast när mörkret börjar falla. Du hittar oss på västra sidan om väg 136, längst söderut i Skogsby.

Mys och rys i Skogsträdgården

Elden tänds när det börjar mörkna, och omkring 20.15 samlas vi för att berätta lokala spökhistorier. Historierna har vi fått låna från Himmelsberga museum, men du kanske har en egen att lägga till?

Soppa, bröd och hembakt i caféet

Skolans deltagare serverar soppa och godsaker. Caféet ligger i gamla huvudbyggnaden, ingång från baksidan.

Textilvård i biblioteket

Vi lappar kläder med sashiko och lagar med speed weaving. Kom och se hur en gör! Biblioteket finns på bottenplan i Konstens hus.

Hemligheter i Liedbergsalen

Scenkonstskolan bjuder in till ett (hemligt) framträdande klockan 18.30 och 19.30. Ingång till Liedbergsalen hittar du i den stora vita byggnaden precis söder om gamla huvudbyggnaden.

Aktiverande konst i Villa Palm och Mellanateljén

Konstskolan 1 och 2 visar interaktiv och aktiverande konst. Konsten kan även förekomma på andra platser! Villa Palm är det lilla gula huset närmast väg 136, och Mellanateljén ligger på plan 2 i Konstens hus.

Interaktioner i Västra ateljén

Designskolans deltagare håller i en interaktiv aktivitet. Västra ateljén fins i konstens hus, plan 2.

Demokrati i Östra ateljén

Deltagare på allmän kurs visar valaffischer, intervjuer och insändare med temat demokrati. Östra ateljén ligger också på plan 2 i Konstens hus.

Dokumentärfilm i Jönssonsalen

Seniorkursen visar korta dokumentärfilmer som de har gjort med mobilen. Jönssonsalen är den stora salen med stora fönster som syns från väg 136, på plan 2 i Konstens hus.

Drömsamhället i Skulpturen

Keramik och texter om ett drömsamhälle. Det ser även ut att bli dockteater! Utställare är deltagarna på allmän kurs med svenska som andraspråk. Du hittar dem på bottenplan i Konstens hus.

Livsvisdom hos Dokumentärfilmskolan

I vår egen biograf och ett av klassrummen hos Dokumentärfilmskolan visas film med tema ”livsvisdom”. Du kan också dela med dig av dina bästa råd för livet. Välkommen till plan 2 i Kryddgården, nordväst om gamla huvudbyggnaden.