Hets & stress

Nya glädjande besked idag om ytterligare 3 intervjuer på konsthögskolan i Glasgow. Sedan tidigare även intervjuer på Slade i London och på Rietweldakademien i Amsterdam.

I samband med arbete med ansökningar till konsthögskolor uppstår av naturliga skäl en massa stress. Stress kring prestation, motivation, teknik mm mm. Stress även hos läraren, (undertecknad) Somliga jobbar långsamt och behöver mer tid, (som inte finns just nu) och får vänta tills nästa år.

Några har gått ett påbyggnadsår och har mognat helt enormt i sitt arbete:). En del kanske upptäcker att de inte alls ‚Äùvill söka‚Äù, att det kanske är något annat som intresserar dem (puh, det måste vara skönt). Oavsett vad och hur så ser vägen fram väldigt olika ut från person till person.

Personligen älskar jag den här tiden för det är så roligt att se vilka otroliga arbeten som växer fram under processen. Man kan tro att det bara handlar om att sammanställa befintligt material, men så lätt är det inte. Arbetena är dynamiska och förändras genom att hela tiden re-kontextualiseras. Nya idå©er och arbeten växer fram och så måste allt ses över på nytt och så där håller det på. Egentligen skulle jag vilja påstå att det som händer är omöjligt. Man kan inte hinna göra så många intressanta arbeten på så kort tid! Det är faktiskt helt galet. Dessutom driver eleverna sina projekt helt o hållet själva, innehåll, deadline, presentation, ja rubb och stubb.

Man kan säga att vi på tvåan är en minikonsthögskola faktiskt där den egna motivationen är drivkraften. Klarar man det så klarar man allt. 🙂

Jag önskar alla lycka till vilken väg det än blir.