Från mjölkgården på Öland till Kungl. Konsthögskolan!
Se alla bilder

”..Jag är lika mycket personerna och objekten fysiskt och mentalt som ljuset, stämningar, färgrytmer och betraktaren..”

Orden kommer från Elin Woksepp Åleheim, som just antagits till Kungl. konsthögskolans 5-åriga program. Vi gratulerar Elin och önskar henne lycka till!

Elin är 34 år och bor på en mjölkgård utanför Köpingsvik på Öland med sin man och deras två barn. Hon har gjort olika saker tidigare men när hon började måla insåg hon att det var något helt annat. Sedan dess har det varit en resa att utvidga och gå djupare i måleriet, vilket hon nu särskilt haft möjlighet att göra under två år på Konstskolan på Ölands folkhögskola.

”..Det finns en ordlöshet som jag behöver få syn på och det är genom måleriet som jag kan det.  Jag anar den i ljuset, i brytpunkter och i mellanrummen hos människan och hur den omsluter alltihop – och jag försöker se.  Jag är inte målaren vid staffliet, utan jag är allting. Jag är lika mycket personerna och objekten fysiskt och mentalt som ljuset, stämningar, färgrytmer och betraktaren. Att måla är att göra sig tillgänglig och försätta sig i ett tillstånd där man kan röra sig obehindrat mellan alla dessa nivåer..”