FILMVISNING & SAMTAL MED REGISSÖR CLARA BODÉN 9/1

Varmt välkomna på visning av essäfilmen ”Lgh+bil+allt jag har och äger” & samtal med regissör Clara Bodén!

NÄR: Onsdag 9/1 kl 17.30-19

VAR: Strömstedtsalen eller Dokumentärfilmskolans biograf på Ölands folkhögskola

/Ölands dokumentärfilmskola

Ansökningsfilm LGH + BIL (2011) from Clara Bodén on Vimeo.

Lgh+bil+allt jag har och äger handlar om att värdera platser, om rörelsefrihet som norm och en reflexion kring idéen om hur ett riktigt liv ska gå till. En essäistisk film och del i ett större verk med samma namn innehållandes film, ljud och bild av produktionsbolaget Vapen och Dramatik. Filmen nominerades till Guldbaggen för bästa dokumentärfilm 2015.

”Privata minnesbilder, fjällvyer och ödsliga bilfärder genom skogarna och vidderna bildar fond för Clara Bodéns reflektioner kring glesbygdens självbild. … På 48 minuter hinner Lgh + bil + allt jag har och äger presentera ett slags geografisk anknytningsteori, där vi inte blir kvitt platsen vi kommer ifrån, och släpper dessutom in frisk luft från Storsjön i den svenska essäfilmens tynande tillvaro.”