Sex filmer på Sveriges Kortfilmfestival
24-26 mars i Stockholm

Grattis till deltagare, alumner och lärare på Dokumentärfilmskolan som visar sina filmer på Sveriges Kortfilmfestival 2023!

Festivalen äger rum den 24-26 mars på Indio Studios Hornstull i Stockholm.

RE-MEMBERING: Meditation on a Triptych
Konst/Dokumentär av Amra Heco (lärare på Dokumentärfilmskolan)
Filmaren ser sin morfar i upphittat arkivmaterial från 1983 och blir påmind om livet innan kriget.
Året är 1983. Upphittat arkivmaterial skildrar människorna i den lilla bosniska staden Tešanj.

Jag minns / jag försöker minnas
Dokumentär av Katja Kristola (deltagare på årets grundkurs)
Ett samtal om och ett sökande efter det gemensamma arvet hos en mormor och ett barnbarn

En bra sommar trots allt
Dokumentär av Olivia Wikström (deltagare på årets grundkurs)
En grupp ungdomar som är övertygade om att de är vuxna ställs inför vuxenvärldens hårda verklighet.

Där vår frukt kommer ifrån
Dokumentär av Leandro Netzell Cerón (deltagare på årets distanskurs, alumn grundkursen)
En filmare reser till Spanien för att hitta de osynliggjorda människorna i skuggan av fruktindustrin.

Majry & Olof Dokumentär av Rebecca Sigfridsson (alumn distanskursen)
Ett barnbarns utforskande av berättelsen om hur hennes morföräldrar blev tillsammans.

För Slite!
Dokumentär av Ivar Jansson (alumn grundkursen)
När cementfabriken i Slite på Gotland hamnar i hetluften ställs arbetarnas intressen mot miljöns.

Länk festivalens hemsida: https://sverigeskortfilmfestival.se/