Aftonbladets litteraturpris till Sofia Stenström

Författaren Sofia Stenström med långt rött hår och svarta glasögon.

Foto: Elvira Glänte/Norstedts

Skrivarskolans Sofia Stenström får Aftonbladets litteraturpris

Sofia Stenström, som är kursansvarig på Skrivarskolan, nominerades nyligen till Sveriges Radios litteraturpris. Nu tar hon också emot Aftonbladets litteraturpris för sin roman ”Tomt bo”. Så här skriver juryn:

”Det finns många romaner om den galna modern, hon som kontrollerar och kväver. Men få är skrivna ur moderns perspektiv, få berättar att också i hennes klängiga och ibland aggressiva ömhet finns det en logik. Årets pristagare har en alldeles särskild blick för den kärlek som får spärrarna att släppa. I ”Tomt bo” framstår föräldraskapet som en skrämmande, surrealistisk labyrint, samtidigt som romanen är fast förankrad i en vardag som författaren skildrar med stor precision och humor. Aftonbladets litteraturpris 2023 tilldelas Sofia Stenström.”

”Tomt bo” gavs ut 2023 på Norstedts.

Läs hela artikeln i Aftonbladet här: ”När jag skrev dök jag ner i vissa rädslor.”

Förutom att handleda blivande romanförfattare på Skrivarskolan distans tillsammans med kollegan Jessica Schiefauer, så håller Sofia också en kort kurs i sommar: Skriv in sommaren.