Utmärkelsen Årets Bästa Filmskola 2020 går till Dokumentärfilmskolan på Ölands Folkhögskola

Årets Bästa Filmskola!

Sveriges Kortfilmfestival 2020 med tema ”Människan och Miljön” har utsett Dokumentärfilmskolan på Ölands folkhögskola till Årets Bästa Filmskola.

Juryns motivering:

SKFFs utmärkelse ”Årets Bästa Filmskola” går härmed till en dokumentär filmutbildning på en folkhögskola som har en lång tradition av att arbeta med bildning, engagemang och samhällsförändring. Skolans fokus är hållbarhet och folkbildning i sin renaste form och rätten att uttrycka sig konstnärligt genom film är utgångspunkten i deras filmutbildning. Genom att där utöver värna om alla människors lika värde och att alla har en berättelse gör Ölands folkhögskola till en samtida intressant och stark filmisk röst att räkna med.

Vi gratulerar Ölands Folkhögskola, där du även kan läsa på distans, till utmärkelsen ”Årets Bästa Filmskola 2020”.

Brons till ”We Shut Shit Down” av Sofie Andersson

Även ett stort grattis till att de filmer som anmäldes blev uttagna till festivalvisningen. ”We Shut Shit Down” av Sofie Andersson, belönades dessutom med Brons och motiveringen lyder:

”För sin kraft och förmåga att lyckas skildra den frustration som många känner i ett samhällsproblem som berör oss alla. Genom sin föränderliga form och lekfullhet påvisar den komplexiteten i frågan och ger åskådaren ny energi och driv. För bättre sagt blir det inte: ”Varför är inte alla ute på gatan när huset brinner?”

Bild från ”We shut shit down” av Sofie Andersson

Bästa Filmskolan SKFF 2020