Sommarens föreläsningar

Välkomna till sommarens öppna föreläsningar och uppträdanden. Vi startar alltid kl. 18.00 i Strömstedtsalen i den gamla huvudbyggnaden.

ÖLANDS RIKA FÖRHISTORIA
TISDAG 20 JUNI

Ludvig Papmehl-Dufay (arkeolog), som förra året höll en bejublad föreläsning om utgrävningarna vid Sandbyborg, är tillbaka! Hör honom berätta vidare om Ölands guldålder, tiden då borgarna byggdes, och ölänningarna tog sig ut i världen. Något för dig som vill lära känna ditt Öland från grunden!

ÖLANDS UNIKA NATUR
TISDAG 27 JUNI

Pav Johnsson (folkhögskolelärare & biolog) från ”Det stora fågeläventyret” i SVT, och bekant radioröst för länsborna, fördjupar din kunskap om den öländska naturen, och berättar saker du definitivt inte kände till om dess särart!

BILDEN AV ÖLAND
ONSDAG 28 JUNI

Sigrid Fredriksson (folkhögskolelärare) föreläser om hur vår bild av Öland har formats av författarskap, berättande och konstnärer. åÑnnu en berikande stund för dig som vill lära känna ditt Öland från grunden!

FLAMENCOUPPVISNING
TORSDAG 29 JUNI

Vår gästlärare Pia del Norte, som denna vecka håller en flamencokurs (finns faktiskt nån plats kvar i skrivande stund!) med ensemble uppträder.

POESIUPPLåÑSNING
TISDAG 4 JULI

Författarna Sara Hallström & Johan Nordbeck som båda varit gästlärare på vår Skrivarskola, och som denna vecka håller i en sommarkurs i poesiskrivande, har uppläsning av egna texter.

OLJEMÅLERI GENOM TIDERNA
ONSDAG 5 JULI

Konstnären Bo Wetteryd, flitigt återkommande gäst- och sommarkurslärare i måleri hos, berättar och visar bilder från både äldre och yngre dato. Mumma för dig som själv målar.

DET ÖLåÑNDSKA MÅLERIET
TORSDAG 6 JULI

Lennart Sjögren, en av Ölands mest namnkunniga författare och konstnärer, föreläser om det öländska måleriet.