Skrivarskolan på besök hos Lennart Sjögren

Lennart Sjögren tillhör Sveriges mest etablerade och erkända poeter. Och han är bosatt utanför Byxelkrok på norra Öland, på en gård som gått i arv i generationer och där han en gång själv var fårbonde. åÑnda sedan jag började jobba på Skrivarskolan har vi haft som tradition att Lennart kommer ner till skolan en gång om året eller att jag och eleverna åker upp och besöker honom.

Igår var det vi som besökte honom. En solig vårdag som också innehöll en rundtur på norra Öland med besök på fornborg, stränder och i Trollskog. Vi satt i hans lada och han berättade om sitt författarskap, från debuten med diktsamlingen Håll portarna öppna 1958 fram till den episka dikt om Noa som ska komma ut nästa år.

Han är 83 år nu, alltid lika vänlig, ödmjuk och intresserad av de elever han ser som en kommande generation författare. Jag blir alltid glad när jag träffar honom.