Priser på TellUs filmfestival

Den 30 september var filmare och filmintresserade från hela Filmregion Sydost (Blekinge, Kronoberg och Kalmar) på TellUs Filmfestival i Emmaboda. Flera filmer gjorda av deltagare som gått eller numera går på Ölands folkhögskola visades. Bland dessa även de som fick priser och kommer få sin film visad på den nationella filmfestivalen Novemberfestivalen  som riktar sig till unga filmare.

Stort grattis till priserna och de fina motiveringarna:

1a pris i kategorin 20-26 år:

– ”Hemmad” av Agnes Brede, Sturkö

”En trovärdig berättelse som många kan relatera till. Med bra skådespel, fint foto och en snygg klippning gestaltas ett möte om framtidsdrömmar som stannat av.”

Filmaren Agnes Brede med blommor och diplom i famnen.

2a pris i kategorin 20-26 år:

– “Musen Martyr” av Ylva Ottervald Flygare

”En mycket stark gestaltning av missbruk och våld. Genom att välja hybridformatet och klä det hotfulla i en ullig form får vi syna förövarens offerkofta genom barnets ögon.”

Filmare Ylva Ottervald Flygare med blommor och diplom i famnen.

Hedersomnämnande i kategorin över 27 år:
– “Där vår frukt kommer ifrån” av Leandro Netzell Cerón

”Med en lågmäld forskande blick och poetiskt foto skildras människorna som jobbar för oss, som vi aldrig får se och sällan tänker på. Bilderna etsar sig fast och påminner oss, nästa gång vi går till fruktdisken.”

Foto av Filmregion Sydost.