På Roots

Sedan fyra år tillbaka har Ölands folkhögskola närvarat på festivalen Öland Roots som hålls i Stora rör här på ön. Reaggeafestivalen pågår i tre dagar under juli månad. Som skola vill vi synas och träffa människor som kanske inte känner till oss sedan innan. Berätta att vi finns här, på Öland, dit de åkt på festival. Vi uppmuntrar att festivalen ordnas, ett arrangemang som baseras på engagemang och mycket arbete. Grundarna av festivalen var trötta på att det inte hände någonting för unga som hade med kultur att göra på Öland och tog tag i det själva. Det tycker vi är värt att uppmuntra och det är också någonting som vi vill att våra deltagare ska upptäcka ‚Äì det går att påverka!

Ibland får vi frågan om det verkligen är rätt att vi närvarar på Roots eftersom festivalen har ett rykte om sig att det förekommer mycket droger. Tycker vi att det är okej med droger eftersom vi närvarar på festivalen? Svaret är nej. Och självklart är det förbjudet med droger på skolan, precis som i resten av samhllet.

På festivalen umgås olika generationer, barn under 12 år och vuxna över 60 år kommer in gratis. Så här kan farfar dansa med sina barnbarn eller nya vänner i medelåldern. Det uppmuntrar vi! Roots är en av de mest miljövänliga festivalerna som anordnas i Sverige med bl a tältåtervinning. På Roots får också volontärerna skälig lön för sitt arbete, det är inte allt för vanligt i festivalvärlden. Också det vill vi stötta.

Hur är det då med ryktet om droger, finns det grund för det? I år plockade polisen in ett femtiotal personer där vissa var misstänkta för innehav av narkotika och andra för eget bruk. Polisen hade kunnat plocka in ännu fler om de haft mer resurser, tror de själva. Att drogerna finns där stöttar vi inte, däremot att festivalen har ett bra samarbete med polisen för att försöka komma till rätta med problemet. Förutom narkotikabrotten rapporterades varken stölder, vålds- eller sexualbrott. Vilket har förekommit på andra festivaler i sommar.

Arrangörerna till festivalen säger att de vill skapa Sveriges mysigaste festival. Det vill vi uppmuntra. Därför var Ölands folkhögskola där i år med informationstält, tipspromenad med finfina priser, workshops med tillverkning av fågelholkar samt bidrag från ca tio konst- och designelever från skolan. Och det står vi för!