Nu är rummen inredda och klara på IKEA Kalmar

I fredags gjorde Basåret sin avlämning till och presentation för IKEA. Flera veckors hårt arbete är nu slut med ett imponerande resultat. Två vardagsrum och två sovrum finns nu som en del i IKEA:s varuhus i Kalmar.

Det närmare tre veckor långa projektet som Basår Design har gjort i tillsammans med IKEA Kalmar avslutades i fredags med en intern presentation på varuhuset. Ledning och en imponerad personalgrupp fick ta del av många lösningar hur de kan använda sitt möbel- och produktsortiment på ett innovativt sätt. Deltagarna på Basår Design å andra sidan har under projektets gång fått massor av kunskap och erfarenhet i hur man kan arbeta med rumsinredning som strategisk kommunikation i ett varuhus. En verklig win-win-situation för alla parter!

Först ut att presentera var vardagsrum 3 (tredje rummet från ingången) där Agnes, Alexandra, Elin, Peter och Pontus har arbetat med ett par unga vuxna i 25 – 30 åldern som målgrupp. Paret bor i en lägenhet och vardagsrummets fokus är socialt samkväm. Deltagarna har därför framför allt tittat på olika typer av sitt- och mingelmöjligheter. Lösningar som lätt går att plocka fram och stoppas undan. Rummet har även fått en okonventionell bardisk gjord av vertikalt ställda hyllor och en köksbänk. Många unga lever idag med digitala medium på helt nya sätt. Deltagarna valde därför att ta bort TV:n och istället fokusera på en videoprojektor. Vill man titta på film drar man enkelt ner en vit rullgardin som sitter under en av vägghyllorna. Projektorn står på bardisken och datorn göms i hyllorna på sidorna. Vardagsrummets inredningsstil har starka etniska influenser.

Vardagsrum 6 (sjätte rummet från ingången) har fokus på egenföretagande i hemmet och familjeliv. Aktiviteter som inte alltid är lätt att kombinera. Målgruppen är en familj i 40-årsåldern med barn runt åtta till tolv år gamla boende i villa. Alexander, Bonnie, Julia, Sara och Tom bestämde tidigt att mamman i familjen var en frilansande textilkonstnär. Rummet har därför fokus på olika typer av arbetsytor för mamman men även plats för läxläsning och lek för barnen. Deltagarna valde därför att sätta samman en enda lång bordsyta längs en av rummets kortväggar. Här finns alla möjliga typer av förvaring. Vardagsrummet är även en samlingsplats för hela familjen där de kan koppla av tillsammans. Detta möjliggörs genom den generösa soffgruppen i den andra delen av rummet. Vardagsrummets inredningsstil är samtida modernistisk med en sammanhållande vit grund där luckor, kuddar och inredningsdetaljer har olika accentuerande kulörer.

Amanda, Gustav, Joel, Kristian och Sanna har jobbat med sovrum 1 (första sovrummet efter köksavdelningen) där målgruppen är unga vuxna i åldern 25 till 30 år boende i en lägenhet. Paret som har detta sovrum är mycket modeintresserade och fokus är därför på olika garderobs- och förvaringslösningar. En viktig aspekt som deltagarna har tagit fasta på är att paret på ett enkelt sätt ska kunna vädra sina kläder. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det bra om man kan använda sina kläder mer än en gång innan tvätt och vädring är en effektiv metod som möjliggör det. Inredningsstilen i detta rum är samtida modernistiskt. Deltagarna har en vit grundstomme där kuddar och inredningsdetaljer bidrar med accent och kulör. För att addera en extra lyxig känsla till sovrummet är garderoberna inredda med hyllor, lådor och detaljer i ljust trä.

Målgruppen för sovrum 3 (tredje sovrummet efter köksavdelningen) är ett par i 40-årsåldern med vuxna barn. Ett av parets stora intressen är böcker och läsning. Johan, Helena, Louise och Mikaela har därför arbetat med hyll- och garderobslösningar i detta sovrum. För att kunna vädra sina kläder har gruppen här valt att sätta knoppar på garderobsdörrarna, vilka man lätt kan hänga upp galgar på. Ett annat av parets stora intressen är att resa, vilket kan ses i den eklektiskt etniska inredningsstil som sovrummet har. Kuddar och andra inredningsdetaljer har hämtat sina stildrag från Asien, Afrika, Sydamerika eller svenskt allmoge. Hela sovrumsgolvet täcks av mattor från jordens alla hörn. Att täcka golvet med mattor är ett hållbart, praktiskt och ekonomiskt sätt att slippa inreda med en heltäckningsmatta.

Alla deltagare har gjort ett makalöst imponerande arbete och det känns som varje rum faktiskt är bebott. Har du vägarna förbi IKEA, är du hjärtligt välkommen att ta en titt på rummen.

Varmt tack all personal på IKEA som har möjliggjort detta fantastiska projekt, hälsar alla på Basår Design!  🙂

Fredagens presentation var intern för Basåret och IKEA. Vi kommer att ha en officiell visning för media och allmänhet i vecka 13 eller 14. Då har alla nyheter och de produkter som inte fanns i lager blivit levererade och rummen är inredda som de var tänkta från början. Dag och tid kommer annonseras här på bloggen, så håll utkik.