MINNE #1 DOKUMENTÄRFILMSKOLAN
Se alla bilder

DOKUMENTÄRFILMSKOLAN MINNS SPECIELLA HÄNDELSER FRÅN LÄSÅRET 2018/2019!

FÖRST UT ÄR MINNE #1

Regissören Salad Hilowle på besök under demokrativeckan ”röst” i augusti 2018. Nedan är en intervju med Salad Hilowle, gjord av dokumentärfilmskolans deltagare tillika tjänstledig journalist Melina Ekh.

Uppskattat besök av aktuell regissör

Ölands dokumentärfilmskola har haft besök av filmregissören och konstnären Salad Hilowle, just nu aktuell med ”Waryaa” – en av åtta dokumentärer i kortfilmsserien ”Röst” som visas på SVT Play i höst. Men, förutom att visa, och samtala kring, sina filmer gjorde Salad Hilowle även ett uppskattat inhopp som gästlärare hos oss på dokumentärfilmskolan.
Vi passade på att snacka lite med honom om hans filmskapande:

Vad inspirerar dig?

– Livet, vardagen. Jag tycker att vardagen är så vacker. Så oberäknelig. Det går inte att regissera fram nåt, det bara är. För mig är en stor inspirationskälla att sitta på en bänk och bara Paulo Coelhoa* sig om livet och så händer det en massa bra saker framför en.

Vilka andra filmare inspirerar dig?

– Jonas Mekas och Chantal Akerman har betytt jättemycket för mig i arbetet med att hitta en form där jag kände att jag vågade vara experimentell och göra det som kom direkt från hjärtat.

Hur kom det sig att du valde att arbeta med just dokumentärfilm?

– Jag skulle nog snarare vilja säga att dokumentärfilmen valde mig. I början när jag såg dokumentärer hade jag en idé om att den skulle vara på ett visst sätt. Men sen kom jag, via vänner, åt andra typer av dokumentärer än de klassiska reportagefilmerna, och upptäckte att det går att arbeta mer abstrakt med bilderna, att man kan vara så mycket mer experimentell än vad jag trodde. Då var det som att dokumentären kom till mig. Och jag tänkte att det var precis den här formen jag ville jobba med.

Är dokumentärfilmen viktig?

– Jag tycker att den är superviktig. Och jag tycker också att det är den genre där det händer mest i filmskapandet. Man märker att människor som vill jobba experimentellt, eller människor som bara vill jobba med film tillåts att göra det genom det dokumentära. Jämfört med fiktionen är dokumentärfilmen mer fri.

– Men, det borde visas mer dokumentärer i skolorna. Och på bio, inte bara i storstan utan även i små och medelstora städer.

Här kan du se mer av Salad Hilowles filmer på Vimeo:

Waryaa teaser from salthepal on Vimeo.