Ljussättning och rekvisita på IKEA

Nu är ytterligare två intensiva dagar på IKEA till ända. Fokus har framför allt varit på rekvisita och ljussättning. Det är oftast detaljerna (rekvisitan) som kan vara svårast att få till. Deltagarna har dock gjort ett makalöst arbete med att få ihop de sista delarna i varje rum. Vägen dit har bland annat gått genom IKEAs rekvisita rum. Böcker, dvd, cd, datorer, TV-spel, och mycket annat hämtades ut. Allt fanns dock inte utan några av deltagarna fick ge sig ut på stan och köpa kläder, slipsar, skor och accessoarer som passade de olika rummens målgrupper. Väl tillbaka med inköpen fick deltagarna börja klippa sönder alla plagg och sättas fast dem med buntband i galgarna. Skor fick borrhål genom klackarna. Accessoarer limmas ihop eller klipptes sönder. Helt absurd kan man kanske tycka, men detta är tyvärr ett vedertaget tillvägagångssätt för att inte få rekvisitan stulen. Ljus är ett annat kapitel. Alla vekar måste klippas av så att inte någon får för sig att tända ett ljus.

Alla textilier såsom gardiner syddes och händes upp. Sovrummen blev bäddade. Mattor lades ut och kuddar valdes. Textiler ger textur, mjukhet och accent till ett rum.

En svår inredningsaspekt i varuhusmiljö är ljussättning. Ljus hjälper oss att urskilja färger, former, texturer och ger oss möjlighet att skapa en personlig touch till ett rum. Under onsdagen och torsdagen placerades all allmän-, funktions- och stämningsbelysning ut. I de flesta fall räckte inte det, utan deltagarna var tvungna att komplettera med extra spotlights för att lyfta fram vissa aspekter och få rätt atmosfär i rummen. Samtidigt är det viktigt att inte blända kunderna när de går runt. Mycket att tänka på med andra ord, men som tur var fanns Alexandra, Åsa och alla inredare med sin expertis till hjälp.

Under torsdagen fick vi även besök av fotografen Vibeke Aronsson, som arrangerade ett antal inredningsscener med deltagarna. Fotografierna kommer att användas till en artikel i Landstingets egna tidning Salvia. Landstinget är Ölands Folkhögskolas huvudman. Tidigare i veckan var Ölandsbladet på besök och idag kunde vi läsa artikeln om IKEA-projektet i dess nättidning.

Mitt under detta stora projekt har många av Basårets deltagare simultant arbetat med arbetsprover och ansökningar. Idag var sista ansökningsdag till Konstfack och till Arkitektskolen Aarhus. Jag är oerhört imponerad!