FILM & SAMTAL : Armbryterskan från Ensamheten
Tisdag 26 mars kl 18 visar Ewa Cederstam, kursansvarig på Dokumentärfilm distans,
denna Guldbagge belönade dokumentär som hon fotat.

Armbryterskan från Ensamheten:
Mitt ute i Lapplands ödemark ligger den lilla byn Ensamheten. Det skulle kunna vara som vilken by som helst, om det inte var så att alla delar en ovanlig passion: alla bryter arm. I Ensamheten bor Heidi Andersson. Hon är 22 år och världsmästarinna i armbrytning. Gemenskapen i byn har lärt Heidi att  ”Ensam är man stark och kan nå långt, men tillsammans är man mycket starkare och kan nå ännu längre”.

Arrangemanget är gratis och öppet för allmänheten. Välkommen!
Tid och plats: Tisdag  26 mars kl 18-20 i Bion, Kryddgården vån 2 på Ölands folkhögskola

Under våren planeras även följande visningar:

V 19: DOKUMENTÄRFILMSKOLANS DISTANSKURS VISAR SINA SLUTARBETEN

Under det gångna året har deltagarna arbetat med sina filmer utifrån en processbaserad metod. Hör deras egna tankar och reflektioner kring det dokumentära filmarbetet under läsåret. Det blir en spännande eftermiddag på Kalmar Konstmuseum.

Tisdag 7/5  kl. 13.30- 16.45 på Kalmar Konstmuseum

V 20: OUTGROW THE SYSTEM

”Ändra systemet, inte klimatet” är ett vanligt slagord inom klimatrörelsen. Men vilken typ av system vill vi egentligen ha? Mitt i mänsklighetens värsta kris står pionjärerna redo. Möt de nya ekonomiska perspektiv som har potential att förändra världen i grunden.

Filmskaparen Cecilia Paulsson är på plats för samtal efter filmen.

Måndag 13 /5 kl 18-20 i Bion, Kryddgården vån 2 på Ölands folkhögskola

V 21: DOKUMENTÄRFILMSKOLANS GRUNDKURS VISAR SINA SLUTARBETEN

Deltagarna på dokumentärfilmskolan har sedan sportlovet fritt fått välja ämne och konstellationer för ett dokumentärfilmsprojekt. Här visas resultaten av ett arbete som sträckt sig över våren och filmer som kommer purfärska från klipprummen.

Tisdagen 21/5 kl 18-22 i Liedbergsalen på Ölands folkhögskola