Ölands järnåldersbebyggelse

På sommaren brukar Ölands folkhögskola bjuda in allmänheten till öppna föreläsningar. De två senaste somrarna har vi på grund av pandemin ersatt dessa med digitala presentationer. Lite senare än planerat kommer här en presentation av arkeolog Jan-Henrik Fallgren om öländsk järnåldersbebyggelse. Vi tog tillfället i akt att ge norra Öland lite utrymme nu när vi fick chansen. Presentationen är den fjärde detta år, men om bara några dagar ger vi Jan-Henrik ordet igen – den gången med de unika radbyarna i fokus. Tidigare föreläsningar hittar du om du skrollar ned, eller väljer att gå in på Ölands folkhögskolas YouTubekanal.

Årets tredje föreläsning handlade om ett projekt som verkligen tänjer på gränserna för konstens roller och uppgift.

Årets andra föreläsning handlar om det gyllene snittet – vi lämnar ordet över till vår matematiklärare Kent:

Först ut bland sommarens föreläsare 2021 var vår egen lärare Pav Johnsson, som vid sidan av jobbet på skolan publicerat två böcker om Ölands natur. Du hittar den knappt halvtimmeslånga presentationen här: