Film och samtal med Salad Hilowle
Onsdag 18/1 kl 18-20 i Ölands folkhögskolas biograf

Konstnären och filmaren Salad Hilowle är först ut under vårens öppna filmvisningar och samtal på Ölands dokumentärfilmskola. Temat för kvällen är “Att synliggöra arkivet”; Salad Hilowle föreläser om sitt konst- och bildskapande.

Det är gratis, öppet för alla och ingen anmälan krävs. Välkomna!

Under våren kommer fler gästande filmare och regissörer att visa sina filmer och berätta om arbetet bakom. Hela filmprogrammet kommer upp på hemsidan snarast!

Mer om Salad Hilowle:

Salad Hilowle(f.1986, Mogadishu, Somalia) är en stockholmsbaserad konstnär som spårar historiska berättelser, gräver ut och funderar över afrikansk diaspora inverkan på historian och hur det genomsyras i den samtida kulturen.

Hans arbete är forskningsdrivet, initierat av marginaliserade eller bortglömda historier som artikuleras genom en rad olika material och medier, inklusive film, installation,skulptur, fotografi, ljud och perfomance. Synliggörande av svarta subjekt i svensk konst och kulturhistoria är återkommande inslag i Hilowles arbete. Med utgångspunkt i sin egen biografi-uppvuxen i en somali-svensk familj i en liten stad, Gävle, bosatt i Stockholm är han intresserad av en mångfald av perspektiv som är inbyggd av sociala och politiska ögonblick. Med en bakgrund inom film, kultur och media omfamnar Hilowle en subjektiv läsning av arkivet och utforskar idéer om minnen, plats och synlighet.