Eleverådsmöte 2012-09-04

Punkter som togs upp på mötet (Läs Mer för att se)

• Önskemål om matsedel för vegetarisk/vegansk mat.

Eftersom köket använder sig av råvaror, som har kort hållbarhet, är det inte möjligt att göra matsedel veckovis då maten bestäms på morgonen utifrån de råvaror som finns. Skulle man göra matsedel veckovis skulle det behöva vara hel och halvfabrikat istället.

Dock kommer det att stå i köket vad det är för vegetarisk/vegansk mat för dagen.

• När det inte står något om laktos och gluten så är maten fri från det. Annars står det alternativ mat till allergiker framme.
  • Telefonnummer till köket finns på skolans hemsida, och lärarna på skolan har det.
  • Tallrikar, bestick och köksredaskap till internatet köper man själv. Det som redan finns i husen är sådant som lämnats kvar av tidigare elever.
  • Det påpekades att flera maskiner är trasiga i gymmet. Står på dessa vilka som är trasiga, och det väntas reparation.
  • Vid frågor och genomgång om hur maskiner i gymmet fungerar, kan man fråga Jonas Olsson (ordförande i elevrådet)
  • Kom upp önskemål om gröt som alternativ till soppa. Vid sopp-måltider finns det alltid salladsbuffå© att äta, som alternativ till maten.
  • Önskemål om frallor att köpa till frukost för de som inte äter på skolan. Det går att ordna genom att man meddelar köket att man är intresserad av att köpa frukost, så kommer det finnas frallor att köpa nere i matsalen innan första lektionen.
  • Önskemål om att låna Lillstugan på helger att laga mat i, eftersom internatens kök är små. Det kan man göra genom att låna nyckelkort i receptionen på fredagen.
  • Kom upp förslag om att hyra cyklar på skolan, men skolan kan dock inte ansvara för detta.

Mailadress till kontaktpolitiker inom kommunen: Karina.Helmersson@centerpartiet.se

Nästa elevrådsmöte är tisdag 11 september kl 10.00 i Lillstugan.