Dokumentärt pyssel och animation

Under två veckor plockar vi undan videokamerorna tar fram tidningar, papper, pennor och saxar för att göra stopmotion-animation. Detta är sista kursmomentet på Dokumentärfilmsskolan för denna höstterminen och den ägnas åt dokumentär animation. Vilket är en genre som blivit större de senaste åren och som även används som element i många dokumentärfilm.

Här kommer ett nedslag i klipprummen hos årets deltagare vars filmer kommer vara klara innan vinterlovet börjar och visas upp utomhus på skolan när solen gått ner 19 dec, dagen innan skolans julfest.

Tim granskar sin persona som han ska animera

Tim sitter framför skärmen och plockar fram sitt alter ego. En figur som är han själv i ett rollspel.

– Det är en idé att animera så att det ser ut som ett rollspel. Den kommer visa mina olika personas, karaktäriserade delar av mej. Sen jag började göra berättelser så har alla rollar alltid reflekterat olika delar av mej själv.

Amanda DeYoung håller på att animera jakten på mat i gryningen efter en väldigt lång kväll.

-Mer vill jag inte avslöja! Det är pyssligt och kul att arbeta med något fysiskt. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli men man får använda sin fantasi mycket.

I samma rum sitter Unna Axelsson Pååg, Stellla Torsson Sparring och Selma Östlin Pagh.

– Jag gör en tunnelbaneresa, berättar Unna. Jag spelade in ljudet på en resa och kommer inte klippa något, det får vara som det var då.

Unna bearbetar sin cut out animation i After Effects för att skapa åkningar i materialet.

– Det är kul för det blir bra när det blir dåligt, blir mer hemmagjort då, som punk!

Selma håller med. Och för henne blir det som att hela kroppen aktiveras på ett annat sätt med pysslandet som blir när allt material ska skapas.

– Jag animerar utifrån ett ljud jag spelade in i somras med min kompis mamma som är sexualupplysare. Det handlar om när det går fel när en inte fullt ut vet riktigt vad sex är.

Hon har printat ut bilder på kurskamraterna när de va i högstadiet.

– Det blir en alternativ verklighet, vet inte riktigt vilka som kommer bli kärleksparet, säger hon och skrattar.

Stella föreställer sig själv som ALS-sjuk en utekväll med ett gäng vänner som tar över dansgolvet.

Stellas huvudpersoner i sin animation med personer som är rullstolsburna

William Höglund är den som redan blivit klar.

– Jag tog tillfället i akt att färdigställa ett projekt jag redan hade påbörjat. Det är animerade fotografier med fokus på ögon och munnar. Det blir ett julkort.

Filmen heter ”Hockey Powder Christmas Card” som lätt roar men som också ger ett visst obehag berättar William.

Inne i Elian Hjertén Normans klipprum konstaterar han att det är som att många haft synkront tänkande i klassen med många filmer som utspelar sig på tåg.

Elian har i många projekt gjort filmer som involverat honom själv för det är en direkt tillgång en har som dokumentärfilmare.  Men nu ville han ta steget ifrån det och gör en film baserat på Louis Le Prince öde som försvann under en tågresa.

– Jag kommer illustrera två möjliga scenarior. En är hans fru som tror att han blev mördad av någon som stal hans stora uppfinning den första filmkameran.

Ljudet gör Elian sist och kommer reflektera det som sker i animationen.

I ett annat klipprum fixar Djamal Abdelkiarim med att ljussätta och skriva ut bilder.

– Jo, det handlar om tåg. Allt går som ett tåg, därför blir det tåg, Det går bra nu, i livet!

Även Elias Rehn berättelse är på räls.

– Jag animerar en anekdot från en vistelse i Budapest 2018. Många i klassen har hört den, den är en bra icebreaker. Det var den super varma sommaren och jag gjorde bort mej så mycket.

Elias har gjort sina figurer i Illustrator, först enkelt men fick folk och blev mer detaljerat än han tänkte från början.

-Jag blev helt inne i det, folk knackade på dörren och sa att det va kaffe men jag ville bara fortsätta.

Nu jobbar han med läppsynka i Premiere efter att ha gjort animationerna i AfterEffects.

Ailar Urmevis rum är fyllt av ljud från en dokumentärfilm hon lyssnar till samtidigt som hon animerar.

– Jag gör en film om den nordiska skapelseberättelsen om jätten Ymer. Han blir mördad av sina barn och kroppen är det som blir vår planet.

– Jag har gjort kollage tidigare men alltid stört mej på processen att limma och här slipper jag det. Det är som jag kommit till min rätt i animationen. Det kommer jag göra mer av!

Ailar använder sin mobil för att animera en berättelser om jätten Ymer i Nordisk mytologi.

Simon Hallström har experimenterat med kol men slutade efter ett tag då det va väldigt tidskrävande. Istället blir det cutout och ljudet består av en dikt.

Max Mårshagen ska göra en film om ekorrhjulet, och att fastna i ett tråkigt jobb. Slutet är när han tar sin bil och lämnar sin stad för att köra ner till Öland och börja på folkhögskola.

Tisdagen den 19 dec visades filmerna med utebio vi satt upp tillsammans. Det bjöds på glögg och vi tände eldar och samlades en stund denna vintereftermiddag och fick se fantastiskt fina filmer. Kursen avslutas med en föreläsning om distribution.

Anna Klara Åhrén

Kursansvarig på Dokumentärfilmsskolan