Celia Hakala går ut teaterhögskolan

I helgen kunde man se premiär av Bretold Brechts ”Kommunens Dagar” på Teaterhögskolan i Malmö. En av de tolv i ensemblen är Celia Hakala som gick två år på Musikteaterskolan 2009 – 2011. Den tre och en halv timme långa föreställningen är en tät kollektiv förerställning som beskriver medborgarna i Paris och deras kamp för frihet
Bertolt Brecht skrev år 1947 en egen version av norrmannen Nordahl Griegs pjäs ”Nederlaget”. Med musik av Hanns Eisler så skildras en revolution som i många svenskars medvetande aldrig har existerat.

Handlingen: Januari år 1871. Det fransk-tyska kriget närmar sig sitt slutskede. Frankrikes Kejsare, Louis-Napoleon den III, har lidit flera förkrossande nederlag mot det preussiska kungariket och deras allierade. Han blivit satt i tysk-preussisk fångenskap tillsammans med nästan hela den franska armå©n.
Frankrikes absoluta politiska toppskikt har nu utropat republik samtidigt som preussarna marscherat över de franska gränserna och belägrat självaste Paris. För att försvara sin stad och sitt människovärde har Paris arbetare och småborgare format ett nationalgarde som, utan ordentlig träning eller beväpning, håller preussarna borta från Paris innerstäder. Men vad händer när arbetarna märker att de är bättre på att försvara sig än vad deras politiker någonsin varit? Och vad händer när samhällets toppar märker att de lägre stånden inte lyder längre?

Föreställningen spelas i en spännande scenografi av Sören Brunes. Regissören Richard Turpin, som jag mötte helt kort, menade att detta är den första politiska teaterföreställningen på trettio år. Kanske är det så att svensk teater håller på att förändras igen, viljan att delta i den politiska debatten blirt allt starkare.

Att träffa en för detta deltagare som nu gått genom högskoleutbildning och är färdig som skådespelasre är alltid lika roligt. Nu väntar en föreställning på Teater Virus i Finland och sen gäller det att slå sig in på den svenska skådespelarmarkanden, berättar Celia när vi ses preics efter premiären. Vi önskar henne lycka till!

……………………………………………..

Kommunens dagar
Examensproduktion skådespelarutbildningen vid Teaterhögskolan i Malmö.
Spelas på Bryggeriteatern 4-27 april