Alumn uttagen till Sheffield DocFest

Idag säger vi stort grattis till Samori Tovatt, en av förra årets deltagare på Dokumentärfilmskolan distans. Han har blivit uttagen till Sheffield DocFest med filmen This is only the beginning. Sheffield Docfestival är en av Europas mest intressanta kortfilmsfestivaler!

En man i blå jacka sitter i skogen.
Regissören Samori Tovatt

– Samori, vad hade du för idé med filmen när du kom in på kursen?

– När jag kom in hade jag en helt annan filmidé, men jag insåg redan innan terminsstart att den idén var ohållbar då jag saknade en riktig människa att filma med. En av de mest utmanande delarna med att göra film, i min mening, är att hitta människor att samarbeta med och som dessutom ska göra bra ifrån sig framför kameran.

– Jag valde istället att göra en film om min barndomsvän som jag samarbetat med i två tidigare filmprojekt. För mig är det viktigare att kunna fokusera på att skapa intressant material än att behöva jaga människor och få dem att vilja vara med i ens film. Med det sagt uppstod det ändå en hel del sådana problem i den här filmen också.

Två unga människor sitter utomhus och pratar med varandra.
Bild ur filmen This is only the beginning

– Hur utvecklade du din film under distansåret?

– Under året arbetades visionen fram under tankeväckande samtal tillsammans med de andra filmarna samt lärarna Ewa och Anna. Jag hinner oftast tröttna på mina filmidéer innan jag orkar färdigställa dem så min arbetsmetod utgick från att jag skulle filma allt jag kom på, vilket resulterade i scener innehållandes ett marsvin som simmar över atlanten, en deprimerad skyddsvakt och skapandet utav världens tråkigaste dataspel. I slutändan kom ingen av dessa teman och scener med i den slutgiltiga filmen men det var ett inspirerande arbetssätt där jag sa ja snarare än nej till mina olika infall.

En person utklädd till ko syns bakifrån i ett vitt trapphus.
Bild ur filmen This is only the beginning

– Vad händer härnäst?

– Jag ska tillsammans med Leandro Netzell Cerón som också studerande på distansåret ifjol göra en uppföljare till vår kortfilm Maj & Majd som vi färdigställde förra året. Förhoppningsvis börjar vi filma i Småland nu i maj 2024. Utöver det arbetar jag med research på ett projekt som förmodligen aldrig kommer bli av då jag inte kommer hitta rätt människor. Istället blir det nog en till film med min barndomsvän Fabian om han kan tänka sig ställa upp.

Vi önskar dig riktigt lycka till med visningarna i Sheffield och med Q&A! ❤️💥

Läs mer hos Sheffield DocFest.