Åkes brev till deltagarna 31 mars

Hej alla deltagare!

Vi har bara påbörjat den andra veckan sedan vi ställde om till distansundervisning. Det känns som mycket längre sedan. Det verkar som att det fungerar bra för de flesta även om det så klart inte är samma sak som att träffas, kunna samtala, diskutera och arbeta tillsammans utan en massa teknik mellan sig och de andra.

Fakturor och internat

Det är fortfarande omöjligt att säga hur länge det här kommer pågå. Jag utgår från att det minst kommer pågå hela april också. Vi gör så här med fakturorna för att vi tror att det blir minst krångel för alla.

För dig som bor kvar på skolan. Du får nästa räkning som planerat. Den är för veckorna 15, 17-19 och ska vara betald 20200430.

För dig som inte bor på skolan eller tillfälligt har flyttat ut så kommer det ingen räkning nu för veckorna 15, 17-19.

Jag vill påminna om att du som har flyttat ut från skolan måste meddela expeditionen det själv. Detta för att du inte ska behöva betala för maten, boende och servicekostnaden under tiden som du har flyttat härifrån.

Du som inte bor på skolan men kommer hit för att jobba och då vill äta så går ju det bra. Då ska du säga till personalen i köket så skriver de upp dig på en lista så får du det på din sista faktura.

Matsalen

Till dig som äter i skolans matsal. Vi begränsar antalet människor som är i skolans matsal till max 50 från och med idag, måndag den 30 mars 2020 enligt den nya normen för hur många en kan samlas nu i dessa tider. För att klara detta öppnar matsalen redan kl 11.30 och håller öppet till 12.30. Det kommer finnas en person som hjälper till att ha koll på hur många som befinner sig i matsalen och släppa in nya matgäster allteftersom andra blir klara. Vi får hjälpas åt att få det här att fungera genom att inte sitta kvar längre än nödvändigt och gärna ta med sig kaffet ut från matsalen i sin egen kopp.

Det här gäller också vid frukost och fikatillfällena under dagen.

Undvik trängsel

Vi vill inte heller att vi trängs vid borden utan håller ett bra avstånd även när vi sitter ner och äter. Vi kan väl tänka att vi sitter endast på varannan plats nu.

Ska du resa?

Det är snart påsklov. Jag vill passa på att påminna om den tydliga rekommendationen som regeringen gått ut med om att inte göra några onödiga resor, speciellt inte till och från områden med stor smittspridning. Jag ber dig att vara klok och ansvarsfull även i detta.

Vi håller kontakten

Måndagsforum fortsätter vi sända som livesändning på skolans Instagram även kommande veckor.

Hoppas att det ska fungera någorlunda bra för oss alla. Vi får hjälpas åt och ta det ansvar vi kan var och en för oss själva och varandra.

Ta hand om dig och andra,
hälsningar Åke