Åkes brev till deltagarna 18 maj

Hej

Det är bara två veckor kvar av vårt läsår. Ett läsår som kanske inte blev som någon av oss räknade med när vi träffades den 19 augusti Liedbergsalen. Jag pratade då om att skolan ligger där fälten möter byn, att det är där det händer, i mötet, i mötet mellan människor. Jag pratade om hur viktigt mötet mellan olika människor är i folkhögskolan och för oss människor. Att det är i mötet vi får chans att spegla oss själva, våra tankar och åsikter. Det är där vi lär, det är där vi växer.

Så kommer det en pandemi som gör att vi inte kan, får, mötas. En pandemi som förändrar livet och förutsättningarna för oss alla, även oss här på folkhögskolan.

Vi kan konstatera att det inte var så här vi hade tänkt oss året. Jag kan också konstatera hur alla har försökt att ställa om och tänka om och göra det bästa av den situation som vi befinner oss i.

I nästa vecka kommer du få svara på en enkät igen. Den är likadan som den i höstas med ett par extra frågor kring distanslärandet. Dina svar är mycket viktiga för oss som jobbar på skolan för att vi ska lära oss så mycket som möjligt av hur du har haft det det här året på Ölands folkhögskola.

Avslutningen

På avslutningsdagen, fredagen den 29 maj, kommer vi att ha vår avslutning kl 9.30. Den kommer sändas på vår Youtube-kanal. Det vore så roligt om du och din kurs kunde bidra med en hälsning till oss andra på något sätt. Spela in en liten film eller kom hit och säg något eller sjung en egen sång eller gå på händerna eller vad du vill göra för att säga hejdå till alla andra.

Nästa läsår

Har du sökt till skolan till hösten igen? Vad roligt att du vill gå här ett år till. Just nu planerar vi för att kunna börja nästa läsår med kurserna här på plats i Skogsby i augusti. Skulle det komma direktiv eller rekommendationer som gör att vi inte kan det så kommer vi meddela det så snart det händer i så fall.

Ta hand om dig och andra,
hälsningar Åke