Kursstart på dokumentärfilm­skolan

I vecka 35 har undervisningen på dokumentärfilmskolan handlat om deltagande video.

Deltagande video är ett sätt att gemensamt ta upp viktiga ämnen i sin närhet genom att alla i gruppen ska delta både bakom och framför kameran för att förmedla sitt syfte. Sedan kan det man skapat visas till en större publik eller bara stanna inom gruppen. Det ska vara ett enkelt sätt att kunna börja göra film och därmed tillgängligt för fler. Vår första uppgift var att i grupp filma, intervjua och bli intervjuad i tur ordning. Det var även första gången vi fick använda kamerorna. En vecka av firsts så att säga.

Klassen fick denna vecka även för första gången träffa på distanskursen – dokumentärfilmskolan år 2 och deras lärare Ewa Cederstam. Morgonens mål var att ta sig till den hemliga trädgården. Vår uppgift på vägen dit var att intervjua en eller två andra deltagare och sedan hålla en liten presentation om dem. Vi hade lite för tur med vädret och den öländska solen gassade medans vi höll våra max fem minuter långa föredrag.

I vårt sista moment med deltagande video så delades vi upp i grupper och fick var och en välja en plats som vi skulle filma. Alla i gruppen fick pröva på ljud, kamera och att berätta om den valda platsen framför kameran. Slutligen kollade vi igenom alla filmer tillsammans och diskuterade hur alla hade tolkat uppgiften samt vad alla hade för åsikter om varandras filmer.

Jag tror den gemensamma andan i klassen har varit att alla har blivit ännu mer otåliga att få dra igång med kursen. Det är fint att se hur sugna alla är på att få filma, klippa eller skriva.

Susannah Ordoubadian

Deltagare på kursen