Är det kört?

Den här veckans mörka måndagsmorgon började vi i hi/re-gruppen med det nya temat: ”åÑr det kört?” Vi diskuterade frågor som ”varför ska man tro på framtiden?” och ”vad kan man göra för att påverka sin samtid och framtid?”. Efter den här hösten när flyktingströmmarna ökat i  en takt som ingen kunnat ana, vi har fått en hårdare flyktingpolitik i Sverige, det har rasat åsikststormar på sociala medier om vi kan, har råd eller vill ta emot fler flyktingar, terrordåd och klimatmöte i Paris osv. Det kan vara lätt att tänka att det är kört, för hur ska det lösa sig?  Det är allvarliga frågor som ska tas på allvar, men ingen kan ha svaren.

För att få inspiration och idå©er om vad vi själva kan göra för att påverka har vi till klassen bjudit in Malin Lindmark -Vrijman (kursansvarig inriktning Bild) tillsammans med deltagare från Etableringskursen samt Thomas Forssell (kursansvarig Musikteaterskolan). De har delat med sig om sina tankar kring drömmar, engagemang och berättat vad de gjort och gör för att påverka sin fram- och samtid. Tack för era berättelser!

Nästa vecka fortsätter vi våra funderingar. Vi måste ändå hoppas och tro att det kommer att ljusna. Och det är vi tillsammans som påverkar hur det blir. Det du och jag gör, här och nu, det är det som formar den värld vi lever i.