Hållbarhetsskolan 14 december

Hållbarhetsskolan tipsar

Campfire stories

Imagine you’ve left the old story behind. You know, the one that takes for granted that Earth belongs to humans to exploit at will. You’ve started a hike into the unknown. There’s no map and for all you know you could be going in circles. But when you turn around and see the smog hanging over the world you left behind, you realize that even if you’re lost and without a map, you’re still on the right track.

Tänk dig att du har lämnat de gamla historierna bakom dig. Du vet, de som tar för givet att jorden tillhör människor att utnyttja efter behag. Du har börjat en vandring in i det okända. Det finns ingen karta och för allt vad du vet kanske du går i cirklar. Men när du vänder dig om och ser smogen hänga över världen du lämnade efter dig, inser du att även om du är vilse och utan en karta är du fortfarande på rätt väg. Se film på Campfire Stories

Performance Lecture: Om vår stund på jorden

Hur kommer våra barns och barnbarns planet se ut? Vad kan vi göra i dag för att undvika de värsta katastroferna och finns det ett ljus i tunneln till en hållbar och attraktiv värld? Johan Rockström, professor i global miljövetenskap, i en dramatiserad föreläsning från Dramaten i samarbete med Nobel Prize Museum. Regi: Ada Berger. Skådespelare: Sanna Sundqvist och Andreas Rothlin Svensson. Se på SVT Play

Omställningsberättelser

Hur gestaltar vi klimatförändringar? Hur pratar vi om mänsklighetens största utmaning någonsin? Vad innebär det att ställa om? Hur vill vi leva när klimatkrisen är över? Vilka är berättelserna och vad gör de med oss?

Välkommen till Omställningsberättelser. Här utforskar vi kulturens roll i övergången till en fossilfri värld.

Genom vår podcast låter vi konstnärer komma till tals, i samtal med forskare, omställare, beslutsfattare och andra konstnärer om hur vi kan besvara de här stora frågorna.

Länk till Spotify