Isabelle Lind Färnstrand belönas för rumsliga installationer

Uddenberg-Nordingska Stiftelsens konstnärs- och kulturbelöning för unga lovande konstnärer och kulturarbetare går till Isabelle Lind Färnstrand.

Konstnärs- och kulturbelöningen är på 25 000 kronor och delas i år ut för första gången. Belöningen går till Isabelle Lind Färnstrand, som nyligen avslutade sin utbildning ”Ölands konstskola II” på Ölands Folkhögskola och till hösten är antagen till Kungliga Konsthögskolan i Stockholm.

Styrelsen motiverar sitt beslut så här:

Isabelle Lind Färnstrand tilldelas priset för sina rumsliga installationer, uppbyggda av metall, glas och metalltrådar. På skolans elevutställning på Kalmar Konstmuseum, presenterar hon ett urdjur, en magisk vinghäst, vars ålderstigna skelett lyfter på gnistrande vingar, omgiven av lysande trådar som månstrålar. Förtrollande skönt!

Uddenberg-Nordingska Stiftelsen delar årligen ut belöningar för att bland annat främja konstnärlig utbildning och undervisning. Det är direktavkastningen på förvaltat kapital som delas ut i belöningar. Stiftelsen har sedan starten 1983 delat ut drygt 2,6 miljoner kronor. Stiftelsen står under länsstyrelsens tillsyn och leds av en styrelse bestående av representanter från Landstinget i Kalmar län, Mörbylånga kommun, Konstakademin och Länsstyrelsen i Kalmar län.