Ina vann Tempo Short Award!

Ina Holmqvist, filmare och gästlärare på Dokumentärfilmskolan vann för andra året i rad första pris på Tempofestivalen i Stockholm. I maj kommer hon till skolan och visar filmen.

I en skola utanför Stockholm går det barn från hela världen. Den som senast anlänt och varken kommit in i språket eller gemenskapen är Maryam. Hon är sex år och har flytt med sin mamma från Iran. Filmen följer hennes kamp för att greppa språkets mysterier och hitta en plats i allt det nya.

Ina har gjort filmen tillsammans med Emelie Wallgren. Vi på Dokumentärfilmskolan var uppe i Stockholm och såg tävlingsfilmerna och gjorde också ett studiebesök på Stockholms Dramtiska Högskola där Ina gått.
Filmerna som tävlade om priset var alla mycket bra men priset för ” The quiet one ” var välförtjänt. Det är en stark och gripande film. I maj kommer Ina  till  skolan och visar filmen för oss alla på Ölands bästa folkhögskola.