Emma på skrivarskolan har vunnit romantävling

Foto Cata Portin

Emma Pemberton vinner romantävling

Emma Pemberton som går skrivarskolan har vunnit första pris i finländska Schildt & Söderströms intrigromantävling. Romanen kommer att ges ut i höst. Vi gratulerar Emma till priset. Såhär motiverar juryns ordförande Tapani Ritamäki priset:

Första pris går till Emma Pemberton för manuset Kom. Liksom i filmen Short Cuts låter författaren sina personers liv flätas in i varandras på ett intrikat sätt. Alla känner alla ‚Äì och har haft inbördes förhållanden ‚Äì men här handlar det inte om en trist och förutsägbar ankdamm, utan om en medveten studie av ett hermetiskt rum. Noga som en insektforskare undersöker Emma Pemberton skiftningarna i sina personers känsloliv ‚Äì sekund för sekund studeras bakgrunden till varje replik ‚Äì det finns en häpnadsväckande rymd i dem. Kom är en intrigroman i betydelsen: en roman om intriger ‚Äì en generationsroman ‚Äì och författaren visar stor säkerhet i sitt sätt att hantera själva romankonstruktionen.

För mer information om priset gå till http://www.sets.fi/ViewArticle.php?id=494