Kursplan – Allmän kurs med inriktning hälsa på distans
Denna allmänna kurs vänder sig till deltagare som vill komplettera sina gymnasiala studier för att uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier. Kursen har särskilt fokus på hälsa och på hållbar utveckling. Kursen är ettårig och riktar sig främst till personer med minst 800 gymnasiepoäng eller motsvarande, men som saknar fullständig behörighet för högskolestudier. Undervisningen sker på distans och kombinerar självständigt arbete med digitala träffar och handledning.
Syfte och mål
Syftet med kursen är att ge deltagarna möjlighet att:
- uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier
- förberedas för högre studier genom läsning och författande av akademiska texter, öva sig i kritiskt tänkande och bli allt mer självständiga i sitt arbetssätt
- förbättra sina färdigheter inom muntlig framställning som förberedelse för akademiska studier och för ett liv som aktiv samhällsmedborgare
- utveckla förståelse för hälsa ur ett helhetsperspektiv – fysiskt, psykiskt, socialt och existentiellt
- tillägna sig kunskap om hållbar utveckling och de globala målen (Agenda 2030)
- få kunskap om hur individuella val påverkar både den egna hälsan, livsval och vår gemensamma framtid
Kursens upplägg och innehåll
Kursen är tematiskt upplagd, vilket innebär att flera ämnesområden integreras i gemensamma teman, som oftast handlar om olika aspekter av hälsa eller hållbarhet. Ämnen som svenska, samhällskunskap, naturkunskap, historia och religion samt idrott och hälsa vävs samman i uppgifter som utgår från deltagarnas behov av behörigheter. Undervisningen syftar till att skapa en helhetssyn och förståelse för samband mellan individ, samhälle och en föränderlig omvärld.
Exempel på teman:
- rörelse
- mat för livet
- globala utmaningar
- med kritisk blick
- fördjupningsarbete
- den tänkande människan
- ordets betydelse
- inspiration
Arbetssätt
Kursen kräver aktivt deltagande och redan från början en viss förmåga till självständigt arbete. Särskild vikt läggs vid:
- läsning och analys av vetenskapliga och samhällsrelaterade texter
- egen textproduktion och muntlig framställning
- reflektion och dialog kring hälsa, träning, livsstil och samhällsfrågor
- samarbete och utbyte med andra deltagare i digitala forum.
En hel dag i veckan mellan 08.30 – 14.30 sker lärarledd undervisning som är obligatorisk. Utöver det sker ytterligare minst två digitala lektionspass som deltagarna ska delta i beroende på vilka behörigheter varje deltagare behöver. Dessutom innehåller utbildningen två fysiska träffar på skolan som är obligatoriska, en vecka på hösten samt en vecka på våren.
Undervisningen präglas av folkhögskolans pedagogik, där deltagarnas erfarenheter, kunskaper och aktiva medverkan är centrala.